Waarschuwing: probleem met middenbok en uitlaat!

• 10 Reacties
  • 1417 Gelezen

*

Offline Tijgetje

• **
  • 2
  • Go Your Own Way
Waarschuwing: probleem met middenbok en uitlaat!
« Gepost op: 14 maart 2020, 01:24:21 pm »
Ik heb een Tiger 1200 van febr. 2018. Vorig jaar ging de bok klapperen, Bleek het rubber waar hij tegen aan komt, verdwenen. Met als gevolg de uitlaat verschoven e.d. Blijkt volgens dealer probleem met dit model te zijn. Onder garantie uitlaat e.d. vervangen. Was wel de laatste dag van mijn garantie. Dus wie nog garantie heeft: gauw controleren, anders wordt het een duur voorjaar!

*

Offline bruce

• **
  • 73
  • Geslacht: Man
  • Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd
Re: Waarschuwing: probleem met middenbok en uitlaat!
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2020, 03:22:18 pm »
Ja, heb ik ook gehad. Maar check ook even de onderkant van je cardan. Daar is de bok tegen aan geslagen en in het slechtste geval slaat het er een gat in. Ook nog garantie!.ik heb hier vorig jaar al aandacht aan besteed en mijn oplossing, van die verschuivende uitlaat, vermeld. Als je alles weer hersteld hebt kun je het volgende doen om dit te voorkomen. Ik heb een 3mm gaatje geboord in de hals van de uitlaat, daar waar die in de collector zit. Dit gaatje boor je direct achter de uitlaatklem op de collector en draai er een rvs schroefje in. Uitlaat kan dan niet meer verschuiven.

Kijk maar in dit topic.
https://www.tiger-explorer.nl/index.php/topic,970.0.html
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2020, 03:25:26 pm door bruce »
Triumph Tiger 1200XCA
FJR 1300 2006
Fj1200 1991
Fj1200 1986
Fj1200 1993
XV535

*

Offline medio

• 257
  • Go Your Own Way
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2020, 12:27:02 am »
Daar is er toch een terugroepactie voor geweest ? Bij mij in de belgiek althans wel.
give buzze

*

Offline Joris Jansen

• **
  • 99
  • Brabant Motors Grave "alles voor Triumph"
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2020, 11:36:33 am »
Nee is geen recall over geweest.
Maar is wel een bekender probleem bij de Tiger 1200 XRT en XCA waar de standaard oem Arrow op gemonteerd zit.
Volgens mij is Bruce wegens dit probleem wel eens bij ons geweest als ik me niet vergis.

*

Offline bruce

• **
  • 73
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2020, 06:27:06 pm »
Nee is geen recall over geweest.
Maar is wel een bekender probleem bij de Tiger 1200 XRT en XCA waar de standaard oem Arrow op gemonteerd zit.
Volgens mij is Bruce wegens dit probleem wel eens bij ons geweest als ik me niet vergis.

Klopt, ik was bij jullie en heb dit probleem en mijn oplossing toen met je besproken.
Triumph Tiger 1200XCA
FJR 1300 2006
Fj1200 1991
Fj1200 1986
Fj1200 1993
XV535

*

Offline Joris Jansen

• **
  • 99
  • Brabant Motors Grave "alles voor Triumph"

*

Offline bruce

• **
  • 73
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2020, 06:58:33 pm »
;D ;D en tot nu toe opgelost het probleem bij jou

Ja, dat kleine rvs schroefje doet wonderen👌👍👍
Triumph Tiger 1200XCA
FJR 1300 2006
Fj1200 1991
Fj1200 1986
Fj1200 1993
XV535

*

Offline Ronm

• **
  • 2
  • Go Your Own Way
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2020, 06:14:19 pm »
Was bij mijn XCA van 2019 ook het geval. Uitlaat was naar achteren geschoven en zodoende ook beschadigd op de plaats waar de ophangbeugel zat.
Alles keurig onder garantie vervangen, uitlaat en cardan 👍

*

Offline HansH

• **
  • 35
  • Go Your Own Way
« Reactie #8 Gepost op: 02 april 2020, 08:33:34 pm »
In verband met het aflopen van de fabrieksgarantie heb ik gisteren een gepland bezoek aan Goedhart gebracht met het verzoek om de XRt even goed na te lopen.
Zelf had ik al twee dingen waar ze zowiezo wat mij betreft naar moesten kijken:
  • Bij licht remmen een pulserend gevoel in de remhandel wat bij flink door remmen verdwijnt en dat betekent meestal één (of twee) niet helemaal rechte remschijven
  • Demper vertoont krassen bij de carbon ophangbeugel omdat de middenbok bij het inklappen de demper opzij en naar achteren dwingt

Het resultaat?
Op deze 2 punten na zijn er gelukkig geen andere zaken aan het licht gekomen.
De schijven waren inderdaad niet meer zuiver op de graat en zijn dus, inclusief de blokken, direct onder garantie vervangen (hadden ze op voorraad) en de demper hebben ze helemaal los gehaald en vervolgens goed op zijn plek geschoven en weer opnieuw vast gezet. Hij zit nu denk ik wel een centimeter of 2 verder naar voren.

Het gevolg is dat de middenbok nu op de correcte plaats tegen de buis van de demper aan zit maar ook zijn er nu  uiteraard een hele partij krassen zichtbaar op de plekken waar de ophangbeugel in eerste instantie heeft gezeten. De nieuwe demper is gelijk besteld (uiteraard ook garantie) en die zetten ze eronder als ik in mei voor de jaarlijkse beurt langs ga.

Ondanks dat er inmiddels toch al aardig wat dempers (in de Triumph webshop € 1040 per stuk) onder garantie zijn vervangen zijn ze er bij Triumph blijkbaar toch niet erg van onder de indruk want bij 2 van de drie nieuwe Tigers zat de demper nog steeds niet op de goede plek......

*

Offline Marcos

• 109
  • Tex Graphite 2013
« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2020, 09:21:11 am »
Ondanks dat er inmiddels toch al aardig wat dempers (in de Triumph webshop € 1040 per stuk) onder garantie zijn vervangen zijn ze er bij Triumph blijkbaar toch niet erg van onder de indruk want bij 2 van de drie nieuwe Tigers zat de demper nog steeds niet op de goede plek......

hmm... moeilijk te snappen toch?

*

Offline bruce

• **
  • 73
« Reactie #10 Gepost op: 03 april 2020, 02:57:40 pm »
Blijf het wel scherp in de gaten houden allemaal. Bij mij was de nieuwe einddemper na 1week al weer aan het verschuiven. Klem bij de collector moet echt goed, op moment vast gedraaid worden. Tot op heden doet mijn oplossing het nog prima voor mij.

Voor wat betreft de remschijven. Ik had hetzelfde en schijven zijn ook onder garantie vervangen. Maar nu, nog geen 10.000km verder, heb ik het idee dat het pulserende remmen weer terug aan het komen is.
Op het tiger-explorer.com forum tijd terug al gelezen dat de eerste serie spaakvelgen een verkeerde boring had in de velg. De gaatjes waarop je de riemschijf vast zet zaten niet optimaal geboord waardoor de riemschijf onder spanning gemonteerd wordt. Oplossing: nieuwe velg.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2020, 03:01:24 pm door bruce »
Triumph Tiger 1200XCA
FJR 1300 2006
Fj1200 1991
Fj1200 1986
Fj1200 1993
XV535