Triumph Tiger Explorer en Tiger 1200 Forum

Eicma nieuwe Explorer

Offline pietexplorer

• **
  • 83
  • Geslacht: Man
  • Go Your Own Way
Eicma nieuwe Explorer
« Gepost op: 09 november 2017, 06:24:18 pm »
Wat een rust op het forum. Daarom maar even een topic aangemaakt van de Eicma. De nieuwe Explorer heeft een aardige update gehad. Het uiterlijk duidelijk minder maar dat is ook niet zo erg. Blijft het wel herkenbaar een Triumph. Ik vind hem persoonlijk wel mooier geworden. Gelukkig is ie afhankelijk van de uitvoering ook 10 kg lichter geworden. Nu maar hopen dat de prijs niet boven de concurrentie ligt.
Overigens blijf ik lekker op mijn 2014 model rijden. Bevalt nog prima :)

Wat vinden jullie ervan ?
Ook nog even de link van de site van nieuwsmotor bijgevoegd.

https://www.nieuwsmotor.nl/premium-persberichten/22972-eicma-nieuwe-2018-triumph-tiger-1200-xc-en-xr

Offline rolie

• **
  • 54
  • Go Your Own Way
Re: Eicma nieuwe Explorer
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2017, 08:27:17 am »
Volgende week in Soest eens in levende lijve gaan bekijken, maar ook nog steeds blij met mijn oude model.

Offline Johan

• 232
  • Go Your Own Way
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2017, 12:14:05 pm »
Ja, een vroege update dit keer. Dat vind ik op zichzelf eigenlijk jammer. Mijn 2016 exemplaar wordt dus na anderhalf jaar al weer het 'oude model'.
Die TFT-cockpit is natuurlijk mooi, de Arrows ook. Het allermooiste zit er eigenlijk niet (meer) op. Ik bedoel die ongeveer 10 kilo die hij lichter geworden is.
Ik vrees echter voor de prijs. De prijsstijging van het introductiemodel (2012) naar mijn 2016-er loog er al niet om. Als dat een trend is, dan wordt het zo langzamerhand een onbetaalbaar ding.
De kans is groot dat het meer voor minder wordt. Meer geld voor minder kilo's.

Begin volgend jaar maar eens voorzichtig informeren wat een XRT uit 2016 met meer dan 40.000 km op klok nog aan inruil doet. Zal wel weer schrikken worden.

Offline Tiger T.O.

• 278
  • If it ain't broke, don't fix it !
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2017, 02:50:05 pm »
Dit via het engelse forum gevonden:
https://www.motorradonline.de/motorraeder/triumph-tiger-1200-xcxr-2018.982654.html

De gewichtsreductie (effectief misschien 2 kg) is bereikt door het kleiner maken van de valbeugels, het weglaten van de kofferdragers en een iets lichtere uitlaatpijp :-p
Ronduit spuuglelijk is het grote 1 2 0 0 op de tank en ik snap de verplaatsing van de cruise control naar de linker stuurhelft niet. Die was al druk met 8 knoppen !
Misschien komt er een optie om alleen de hele voorkant uit te wisselen met Gen 2 Explorers.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2017, 02:54:47 pm door Tiger T.O. »
De cursus omgaan met teleurstellingen kan helaas wederom niet doorgaan.   H.Finkers

Offline pietexplorer

• **
  • 83
  • Go Your Own Way
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2017, 10:50:06 am »
Grappig. Ik vind de 1200 aanduiding op de tank juist wel mooi evenals de nieuwe uitvoering van de gietwielen. Geeft de motor toch een wat sportievere uitstraling. Zo zie je maar, zo veel mensen zo veel wensen. Mijn 2014 Explorer heeft overigens niet zo veel knoppen :) Nee, het enige dat mij tegenstaat van mijn motor is de buddy ( al 3 x laten aanpassen) waar ik niet lang op kan zitten, de voorrem (mag toch best wel een stuk krachtiger zijn) en het gewicht al merk je er rijdend niets van. Maar verder, heel tevreden mee.

Offline mate

• 353
  • Go Your Own Way
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2017, 10:30:34 pm »
Ik vind hem ook best wel mooi geworden. Alleen als je zelf een andere uitlaatdemper monteert heb je ook al een behoorlijke gewichtsafname, volgens mij een kilootje of 6 ....

Voor mij wordt het interessant als er een kilo of 30 vanaf gaat.

Voor mijn werk een KTM 1290 adventure gereden en die voelt qua gewicht als een brommer, en zo makkelijk stuurt hij ook.
Vandaar dat die afslankkuur van mij nog wel even wat forser mag....

Offline medio

• 256
  • Go Your Own Way
« Reactie #6 Gepost op: 14 november 2017, 11:12:13 pm »
Ja en die kilo's minder zijn dan nog afhankelijk van welke versie je neemt , als ik me vergis is er soms maar 2 kilo af en andere dan weer 11kilo ??

Wat kan je verder nog kwijt over de KTM --mate ?
give buzze

Offline Gianni

• **
  • 66
  • Go Your Own Way
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2017, 02:47:42 pm »
mijn explorer 2016 zit de arrow reeds op (6kg lichter)

groot gewichtsverschil zal het dan dus niet meer zijn denk dat daar grootste winst zit, vooral benieuwd wat ze prijs gaat doen, pond staat al lange tijd onder druk wordt die dan goedkoper ....

Offline Johan

• 232
  • Go Your Own Way
« Reactie #8 Gepost op: 15 november 2017, 04:22:18 pm »
.... pond staat al lange tijd onder druk wordt die dan goedkoper ....

Dat zou mooi zijn, maar ik kan me de laatste keer dat een motor goedkoper werd niet herinneren. En als zaken te mooi zijn om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Het zal denk ik toch wel een prijsstijging worden, maar laat me op dit vlak natuurlijk graag verrassen.

Offline Joris Jansen

• **
  • 87
  • Brabant Motors Grave "alles voor Triumph"
« Reactie #9 Gepost op: 15 november 2017, 05:57:35 pm »
Hoe goedkoper de Engelse Pond wordt hoe hoger de prijs.
Want UK moet steeds duurder inkopen in Europa (Euro) en Japan (Yen)

Offline medio

• 256
  • Go Your Own Way
« Reactie #10 Gepost op: 15 november 2017, 11:48:26 pm »
en....blijkbaar wordt er niet meer gesproken van de explorer maar is het nu tiger 1200..
give buzze

Offline medio

• 256
  • Go Your Own Way
« Reactie #11 Gepost op: 16 november 2017, 09:59:43 pm »
Triumph preview event
Op zaterdag 18 november 2017, tussen 10h en 16h, is iedereen van harte welkom voor de voorstelling van de nieuwe Triumph modellen voor 2018 in het automuseum Autoworld te Brussel.
De inkom is gratis op vertoon van een geldig motorrijbewijs. Place to be: AUTOWORLD, Jubelpark 11, 1000 Brussel.
give buzze

Offline Tiger T.O.

• 278
  • If it ain't broke, don't fix it !
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2017, 07:10:16 pm »
PREVIEW EVENT
Op zondag 19 november presenteert Triumph tijdens het Triumph Preview Event haar nieuwe modellen 2018 op een legendarische locatie, het Nationaal Militair Museum te Soest. Het Britse motormerk biedt hiermee de unieke mogelijkheid aan haar fans om maar liefst vier nieuwe modellen te aanschouwen, ruim voordat deze op de markt komen.

Wachten is niet het sterkste punt van de Britten want naast de reeds onthulde Speedmaster en Bobber Black zullen zij nog twee onbekende nieuwe modellen op het toneel hijsen. Over welke modellen het gaat mag op dit moment nog niet vrijgegeven worden, hiervoor zal de persdag - 7 november - van de EICMA afgewacht moeten worden.

Geïnteresseerde motorrijders zijn van harte welkom tijdens het Preview Evenement tussen 11:00 en 17:00. Enkel voor motorrijders, want entree is exclusief op vertoon van een geldig motorrijbewijs.

Adres : Nationaal Militair Museum Verlengde Paltzerweg 1 3768 MX Soest
De cursus omgaan met teleurstellingen kan helaas wederom niet doorgaan.   H.Finkers

Offline mate

• 353
  • Go Your Own Way
« Reactie #13 Gepost op: 17 november 2017, 11:43:43 pm »
Ja en die kilo's minder zijn dan nog afhankelijk van welke versie je neemt , als ik me vergis is er soms maar 2 kilo af en andere dan weer 11kilo ??

Wat kan je verder nog kwijt over de KTM --mate ?

Stuurt erg goed, remt (veel)beter dan onze Triumph en gaat als een kogel, maar..........ik vind de Triumph beter schakelen en de KTM trilt behoorlijk, vergeleken met de Triumph. Verder vind ik de tank te breed tussen de benen.

Al met al, als je alleen maar wil knallen op stuurwegen dan is de KTM de jouwe....

Offline Peter

• **
  • 43
  • to boldly go...
« Reactie #14 Gepost op: 20 november 2017, 04:33:50 pm »
Gisteren op de Preview geweest.
Binnen komen was al een hele opgave. Lange rij en maar weinig doorstroming omdat ze je rijbewijsnummer wilden invoeren, je mailadres wilden hebben (voor allerlei nieuwsbrieven dus niet gedaan want ik ontvang al For the Ride), weten bij welke dealer je het onderhoud laat uitvoeren, welk model Triumph je rijdt en voor welke model je komt kijken etc etc.
In de rij waar ik stond dus al een hoop gemopper voordat je echt binnen bent.
Vervolgens stonden er, naast enkele andere modellen, 2x Tiger's 1200 en 2x 800's. De 1200 jammergenoeg niet in de blauwe kleur.
Eerste indruk is wel positief. Led verlichting stond aan bij een 800 Tiger en ziet er mooi uit en vooral opvallend voor de rest van de weggebruikers. De valbeugels zijn een stuk kleiner geworden (gewichtsbesparing!) en het plaatsen van een GPS boven de tellerpartij zal nog een hele sinecure zijn omdat er niet veel ruimte lijkt te zitten. Heb de indruk dat de tank bij het zadel iets smaller is geworden maar kan ook optisch bedrog zijn.
Aan de linkerkant van het stuur een hele knoppenpartij met een heuse joystick. De gamers onder de rijders kunnen hun lol op !
Volgens de Triumph-dealers die aanwezig waren is de New Tiger 1200 te bewonderen (en te berijden) vanaf de 2e week van december.

gr Peter