Haperende koppeling

• 14 Reacties
  • 5562 Gelezen

*

Offline mate

• 365
  • Geslacht: Man
  • Go Your Own Way
Haperende koppeling
« Gepost op: 28 juli 2017, 09:32:25 am »
Zoals de kop al aangeeft heb ik een hapeend koppeling.

De dealer heeft de metalen  plaatjes en de koppelingsplaten al vervangen maar het is nog niet verholpen.

Het rare is dat het niet constant is. De ene dag is het nagenoeg niet aanwezig en de volgende dag kan ik amper normaal wegrijden op bv een helling.

Zijn er hier toevallig mensen met de zelfde ervaring?

*

Offline pietexplorer

• **
  • 83
  • Go Your Own Way
Re: Haperende koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2017, 09:12:02 pm »
Guido,

is er al wat meer bekend over de haperende koppeling ?

mvg Piet

*

Offline mate

• 365
  • Go Your Own Way
« Reactie #2 Gepost op: 01 september 2017, 11:50:02 pm »
Nee, het gekke is dat het niet altijd aanwezig is. Op een andere, even oude Explorer, ervaar ik precies hetzelfde. Bij mijn Explorer is alles vervangen, maar het is nog steeds af en toe aanwezig...

*

Offline Langebroeder

• **
  • 10
« Reactie #3 Gepost op: 03 september 2017, 10:48:14 am »
Ook ik ervaar problemen met mijn koppeling, hoewel hele andere als jij Mate.
Mijn koppeling ontkoppelt niet goed. Overal lees ik over de ongelofelijk soepele schakelervaring op een Explorer (als een mes door de boter), maar bij mij is het een groot 'Klak' gebeuren als ik schakel. Maar ook niet altijd, soms gaat het inderdaad meer dan soepel. Terugschakelen is ook vaak lastig. Wanneer ik meerdere versnellingen terug wil schakelen moet ik regelmatig tussendoor de koppeling iets op laten komen voordat ik naar de volgende, lagere versnelling kan. Vooral bij een verkeerslicht vaak erg lastig.
Volgens de dealer is er niets af te stellen aan de koppeling??
Trots lid van de 'Breenozems' ????
Trots lid van IMRUA (International Fire & EMS Motorcycle Response Unit Association)

*

Offline Marcos

• 110
  • Tex Graphite 2013
« Reactie #4 Gepost op: 04 september 2017, 11:47:59 am »
Mijn koppeling ontkoppelt niet goed. Overal lees ik over de ongelofelijk soepele schakelervaring op een Explorer (als een mes door de boter), maar bij mij is het een groot 'Klak' gebeuren als ik schakel. Maar ook niet altijd, soms gaat het inderdaad meer dan soepel. Terugschakelen is ook vaak lastig. Wanneer ik meerdere versnellingen terug wil schakelen moet ik regelmatig tussendoor de koppeling iets op laten komen voordat ik naar de volgende, lagere versnelling kan. Vooral bij een verkeerslicht vaak erg lastig.

dit herken ik inderdaad ook in enige mate. Mijn Tex is van 2013.
Vooral van stilstand naar 1, en van 2>3 geeft meestal een flinke klak. 3>4>5>6 is geen probleem.
Dat van het 'mes door de boter' is wel voor de 2017 Tex dacht ik.

*

Offline Joris Jansen

• 100
  • Brabant Motors Grave "alles voor Triumph"
« Reactie #5 Gepost op: 04 september 2017, 01:42:36 pm »

Dit wat u aangeeft zit meer in het schakelen dan in het koppelen.
En voor dat schakel probleem is ook een oplossing voor, het probleem zit in de schakelwals.
De schakelwals is veranderd eind 2014, waardoor de motor ook veel minder geluid geeft met schakelen.
Al hebben weinig 2012, 2013 en 2014 Tex last van dit probleem.
Je moet dus de vernieuwde schakelwals met bijbehorende schakelvorken monteren.

Tevens weten we wel dat er een probleem zit met slijtage aan de koppelingshevel boven op het stuur.
De lagerbus van de bout slijt heel erg en de koperen bus die de bediening doet slijten ook.
Dit moet je elke 20/30.000 km wel vervangen.

Voor beter koppelen moet je de koppeling van een 2016> model in de oudere bouwjaren monteren, is echt een hele grote verbetering

*

Offline Langebroeder

• **
  • 10
« Reactie #6 Gepost op: 08 september 2017, 07:18:49 am »
Bedankt voor je reactie Joris. Ik rijdt echter op een 2016 Tex met 17.000 km op de teller. Maar ervaar de problemen eigenlijk al wel vanaf het begin. Het lijkt wel toe te nemen. Kan ook hier die schakelwals oorzaak zijn?
Trots lid van IMRUA (International Fire & EMS Motorcycle Response Unit Association)

*

Offline Joris Jansen

• 100
« Reactie #7 Gepost op: 08 september 2017, 03:57:48 pm »
Bedankt voor je reactie Joris. Ik rijdt echter op een 2016 Tex met 17.000 km op de teller. Maar ervaar de problemen eigenlijk al wel vanaf het begin. Het lijkt wel toe te nemen. Kan ook hier die schakelwals oorzaak zijn?

Het zou kunnen dat die hetzelfde probleem heeft, tot blok nummer 752514 is de oude type schakelwals gemonteerd.
Dat blijk tot in 2016 geweest te zijn.
Dus kijk of het blok van uw motor een lager bloknummer heeft dan 752514, en dan de schakelwals vervangen

*

Offline Langebroeder

• **
  • 10
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2017, 12:56:06 pm »
Dank voor de tip Joris. Helaas (of gelukkig?) is mijn bloknummer 754811 en dus hoger dan de door jou bedoelde serie. Dat wordt dus nog weer verder zoeken naar de oorzaak.
De hakerige schakeling concentreert zich op de eerste drie versnellingen. 4-5 en 6 gaan over het algemeen soepel(er). Ook lijkt toerental van invloed. Vooral bij rustiger rijden ervaar ik de problemen, bij lekker doortrekken is het wat minder. Bij 'stoplicht sprintjes' komt het echter regelmatig voor dat de bak in neutraal blijft hangen en niet naar de 2e wil. Bij terugschakelen voor een verkeerslicht blijft 'tie in bijna alle versnellingen steken en moet is steeds even kort ontkoppelen om naar de volgende, lagere versnelling te gaan.
Herkent iemand dit gedrag?

*

Offline mate

• 365
  • Go Your Own Way
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2017, 11:32:42 pm »
Erg vervelend. Zou er misschien lucht in je koppelingsleiding kunnen zitten???  Joris weet jij dit misschien??

*

Offline Joris Jansen

• 100
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2017, 09:41:47 am »
Dank voor de tip Joris. Helaas (of gelukkig?) is mijn bloknummer 754811 en dus hoger dan de door jou bedoelde serie. Dat wordt dus nog weer verder zoeken naar de oorzaak.
De hakerige schakeling concentreert zich op de eerste drie versnellingen. 4-5 en 6 gaan over het algemeen soepel(er). Ook lijkt toerental van invloed. Vooral bij rustiger rijden ervaar ik de problemen, bij lekker doortrekken is het wat minder. Bij 'stoplicht sprintjes' komt het echter regelmatig voor dat de bak in neutraal blijft hangen en niet naar de 2e wil. Bij terugschakelen voor een verkeerslicht blijft 'tie in bijna alle versnellingen steken en moet is steeds even kort ontkoppelen om naar de volgende, lagere versnelling te gaan.
Herkent iemand dit gedrag?

lijkt toch wel gedrag wat een schakelwals kan doen, misschien toch aandringen dat ze de schakelwals en schakelvorken gaan vervangen

*

Offline mate

• 365
  • Go Your Own Way
« Reactie #11 Gepost op: 07 oktober 2018, 12:39:21 am »
Mijn koppeling is weer als nieuw en perfect. Roke heeft gekeken welk onderdeel van de 2018 TEX anders is dan die van 2016.
Dit is dus alleen het koppelingshuis.

En omdat de 2018 TEX een perfecte koppeling heeft moet het nieuwe koppelingshuis de oplossing zijn.

Omdat Ik al vanaf de eerste meter klachten had heeft Roke met de importeur overlegt en dat heeft geresulteerd dat dit onderdeel onder coulance vervangen mocht worden.

Het resultaat is een perfect werkende koppeling met een vast aangrijppunt! (^^)

*

Offline Marcos

• 110
  • Tex Graphite 2013
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2018, 10:16:49 am »

De schakelwals is veranderd eind 2014, waardoor de motor ook veel minder geluid geeft met schakelen.
Al hebben weinig 2012, 2013 en 2014 Tex last van dit probleem.
Je moet dus de vernieuwde schakelwals met bijbehorende schakelvorken monteren.

Joris, gaat het hier dan over A14 + B11+B12?
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 09:21:28 am door Marcos »

*

Offline Joris Jansen

• 100
« Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2018, 06:38:52 pm »
artikel B de schakelwas en vorken

*

Offline mate

• 365
  • Go Your Own Way
« Reactie #14 Gepost op: 28 oktober 2019, 08:35:45 pm »
Mijn koppeling is weer als nieuw en perfect. Roke heeft gekeken welk onderdeel van de 2018 TEX anders is dan die van 2016.
Dit is dus alleen het koppelingshuis.

En omdat de 2018 TEX een perfecte koppeling heeft moet het nieuwe koppelingshuis de oplossing zijn.

Omdat Ik al vanaf de eerste meter klachten had heeft Roke met de importeur overlegt en dat heeft geresulteerd dat dit onderdeel onder coulance vervangen mocht worden.

Het resultaat is een perfect werkende koppeling met een vast aangrijppunt! (^^)

Moet hier toch weer even op terug komen. Het haperde aankoppelen was weer terug. Roké zou Roké niet zijn als ze het er bij zouden laten zitten. Ik was er van overtuigd dat de platen vervangen waren bij mijn vorige dealer, maar dit was niet het geval. Deze zijn als nog vervangen met als resultaat dat hij redelijk tot goed aanpakt.

Voordat de koppelingsplaten vervangen zijn hebben ze nog een keer de korf vervangen. Het vreemde daarna was dat er absoluut niet meer mee te rijden viel.....zeer vreemd!! Maar goed, daarna zijn de platen vervangen met bovengenoemd resultaat.

Het blijft een vreemd fenomeen, welke ik ook overal op buitenlandse fora’s Lees!!! Heb zelf op 4 Triumph tiger 1200 gereden met dit gedrag...
En dus ook inmiddels een bekend fenomeen bij de importeur en fabriek is.   

Verder ben ik zeer tevreden over de TEX, zo zeer dat als het 2020 model echt genezen is van dit vreemde gedrag ik weer een nieuwe aan ga schaffen (^^)