Triumph Tiger Explorer en Tiger 1200 Forum

Nieuwe Explorer?

Offline fbl01

• **
  • 13
  • Geslacht: Man
    • Triumph Riders Club NL
Nieuwe Explorer?
« Gepost op: 27 mei 2017, 09:20:24 pm »
Goedenavond allen,

ik rij vanaf 2012 een Explorer (ja, eerste lichting), nu 55.000 km.
Soms denk ik aan inruil op een XRT.
Zouden jullie dit aanbevelen of zeggen jullie: geen geld in steken.
Want is dat 2016 model echt beter, of eigenlijk: prettiger het gebruik?
Het gewicht is helaas niet verminderd, maar bijvoorbeeld het gedrag in korte bochten? Verbruik? Enz.

Offline Tiger T.O.

• 277
  • If it ain't broke, don't fix it !
Re: Nieuwe Explorer?
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2017, 06:13:53 pm »
Tja, moeilijke keuze. Feit is dat je je motor nu waarschijnlijk helemaal naar wens hebt opgetuigd en ermee kunt lezen en schrijven.
Bij inruil krijg je er ca 9.500 Euro voor terug en dan mag je er 12.000 bij leggen voor een XRT waar je dan eigenlijk nog wel mistlampen, een radiateurbeschermer en een aluminium onderkap bij wilt hebben en misschien ook nog een kofferdrager. Bij elkaar nog zo'n 1.000 euri  :P
Het nieuwe model stuurt beter, de windbescherming is ook beter en de vering is echt top, verbruik is hetzelfde. Het afgelopen weekend in de Eifel zo'n 1200 km gereden en het verbruik was gemiddeld 18,5 km/ltr.
Ik heb vorig jaar de stap gemaakt omdat het financieel kon, niet omdat het echt moest, want mijn 2012 TEX was inmiddels ook voorzien van bijna alle extra's waaronder Hyperpro vering etc.
Dusss maak een uitgebreide proefrit en overdenk of je die nieuwe XRT echt dat grote bedrag waard vindt, want het is nog steeds een zwaar kreng om stilstaand te manoevreren.
Wellicht ook eens een ritje maken op de 800 XRT ?
Sterkte met je besluit  :)

Grts Theo

De cursus omgaan met teleurstellingen kan helaas wederom niet doorgaan.   H.Finkers

Offline fbl01

• **
  • 13
    • Triumph Riders Club NL
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2017, 07:00:56 pm »
Dank je Theo, dit was nu eens een echt nuttige reactie. Top.
Inderdaad, ik denk ook wel eens aan een 800.
Ook (en vooral) omdat mijn vrouw daar gemakkelijker opstapt.
Echter, er komt waarschijnlijk een opvolger met iets van 900 cc.
Dat zou ook een mooie optie zijn.

Groeten,
Frank.

Offline Tiger T.O.

• 277
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2017, 10:17:48 pm »
Graag gedaan Frank, check toevallig ook Gregor en Wrinkley op het Engelse forum:
https://www.tiger-explorer.com/index.php/topic,15572.0/topicseen.html
Die twee zijn echt hilarisch  ;D
De cursus omgaan met teleurstellingen kan helaas wederom niet doorgaan.   H.Finkers

Offline fbl01

• **
  • 13
    • Triumph Riders Club NL
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2017, 10:39:01 pm »
Typisch Engelse humor  ;)

Offline Johan

• 228
  • Go Your Own Way
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2017, 12:03:27 pm »
De overstap die je overweegt heb ik vorig jaar gemaakt.

Ik had ook een Explorer van het eerste uur, afgeleverd in mei 2012. In juni 2016 mocht ik die, na 4 jaar en 1 maand en 93.500 km, omruilen voor een XRT. Tegen bijbetaling uiteraard. De getallen die Tiger T.O. daarover noemt zijn realistisch. Of je nu nog € 9.500 inruil krijgt betwijfel ik. Wellicht als je dealer in een joviale bui is, maar het zou volgens mij ook nog wel een beetje lager uit kunnen pakken. Kortom: er moet veel geld bij.

Wat krijg je dan voor dat geld, wat je nu niet hebt? Een maagdelijke kilometerstand, een elektrisch verstelbaar scherm, echte Brembo's, verwarmde zadels en semi-actieve vering etc. Allemaal zaken waar de gadget- en techniekfreak zijn vingers bij aflikt.

Als de portemonnee een overstap niet in de weg staat zou ik het serieus overwegen,  maar inderdaad de 800 is ook een fijne fiets. Mijn vrouw heeft een 800 XRT uit 2017 in de garage staan, dus ik kan uit ervaring spreken.

Op punten vind ik die zelfs beter dan de Explorer. Ten eerste bij manoeuvreren, want dan werken de kilo's van de Explorer behoorlijk tegen hem. Ten tweede vind ik de 800 mooier schakelen en grijpt de koppeling mooier in het midden van het bereik aan. Wat mij betreft mag Triumph de 1200 wel met de 800 kruisen, waarbij de sterke punten van beide in de nieuweling opgaan.

Waar je het zeker niet voor hoeft te doen is de kilometerstand van je huidige motor. Die van mij was na 93.500 kilometer nog zo fris als een hoentje. Voor die stand op jouw Explorer staat, ben je een paar jaar verder. Wie weet wat er dan allemaal voor moois op de markt is?
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2017, 12:05:39 pm door Johan »

Offline NiRiSa

• 121
  • The sky is just the sky,...go on
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2017, 06:43:38 pm »
Hi allemaal. Lastige keuze

Zelf heb ik de stap 1 jaar geleden gemaakt na 3 jaar met 80.000 op de teller naar de nieuwe. Heb gekozen voorde XCA.  Ik vind hem veel beter rijden dan de vorige en ben nog altijd erg blij met de keuze en overstap. Ik rijd de motor op de zaak wat het wellicht financieel iets anders maakt. Of het jou financieel waard is blijft een persoonlijke kwestie. Veel wijsheid.

Offline TTEX

• **
  • 19
  • Mijn lang leven: TEX rijden
« Reactie #7 Gepost op: 05 juni 2017, 12:01:33 am »
Ben ook overgeschakeld naar de nieuwe XCa 2017.  Ik zelf heb er weken van wakker gelegen voor ik de beslissing heb genomen.  Het was mijn bedoeling om met de TEX 2013 toch een tiental jaar te rijden en je bent toch ook een beetje verliefd op je machine en daar dan afscheid van nemen voor een zelfde type motor met wat nieuwe "opties" en een flinke hap uit je budget is toch geen gemakkelijke beslissing...

Maar er zijn toch een pak voordelen op technisch vlak:

- Hij stuurt lichter desondanks zijn toegenomen gewicht.
- Voor mij was de elektrisch verstelbaar scherm niet echt een verkoopargument.  Maar eens je het hebt... toch wel een leuke optie en je kan het zelfs zo regelen dat als je hoger snelheden rijdt je geen gebulder meer hebt rond je helm zoals als bij het 2013 model.
- De remmen heb ik nooit echt goed gevonden.  De nieuwe Brembo remmen zijn echt fantastisch!
- Ik reis veel met een duo zitter.  Het duiken van de fiets bij het remmen is volledig weg met de automatische rem verdeling.  Mijn vrouw vind dit de grootste verbetering.
- Maar ook de elektronische vering  is echt wel een verbetering.  Met een duo zitter erop en bagage zakt de motor achteraan niet in.  De hoogte wordt automatisch aangepast.
- De harde vering vooraan bij het oude model is nu ook weg.  Je kan de vering regelen in  een vingerknip, van hard tot heel zacht zowel voor- als achteraan.
- Verbruikt is volgens mij hetzelfde.
- Hij zit voor mij ook een stuk beter.  Bij al mijn vorige motoren had ik geregeld last in de knieën bij lang rijden.  Het 2013 model was een stuk beter op dat vlak maar het 2017 model is nog beter.  Ik heb er gewoon geen last meer van.
- Ook het zadel zit beter voor mij.
- Off road rijden is ook een stuk makkelijker en... de ABS vooraan is echt wel heel goed bij off road rijden.  Ik ben er nog niet uit of het volledig afzetten, zoals de meesten aan raden, beter is dan de ABS vooraan aan te laten staan.

Toch één nadeel...  Al zijn het dezelfde banden (de banden druk is wel wat lager volgens de voorschriften) , de Tourance Next banden maken meer rol geluid op het nieuwe model. Het volgende setje zal waarschijnlijk een ander merk zijn. (meer off road gericht)

M.a.w., ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, ook al was het een forse investering.

Grz,

Offline fbl01

• **
  • 13
    • Triumph Riders Club NL
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2017, 08:05:52 pm »
Dank voor alle antwoorden.
Ik kreeg een redelijke inruilprijs, 9000,--.
Heb proefgezeten (niet -gereden) op een 800, een EXP en een Tiger Sport.
En dus...heb ik besloten nog verder te rijden mijn mijn "oude" 2012-edition.
Volgend jaar maar eens opnieuw bekijken, misschien komt er een Tiger 900 of zoiets?
Ach, ik heb ook nog een Trophy 1200-4, een 900-3 en een custom Sprint 900.
Dus voor wat anders hoef ik niet duur te shoppen :)
Echter, mijn vrouw wil alleen op de EXP, en dat onder licht protest: "is zo hoog"...

Offline Coen

• **
  • 61
  • Go Your Own Way
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2017, 09:05:59 pm »
Heeft ze last van hoogtevrees Frank? 😉

Offline Tiger T.O.

• 277
« Reactie #10 Gepost op: 04 oktober 2017, 10:08:09 pm »
Van het Engelse forum gehaald: de spy foto's van de 2018 Explorer

http://www.motorcyclenews.com/news/new-bikes/2017/october/update-2018-triumph-tiger-1200/

Offline pietexplorer

• **
  • 82
  • Go Your Own Way
« Reactie #11 Gepost op: 04 oktober 2017, 10:23:11 pm »
Ben benieuwd of de prijs nog "leuk" blijft en ik hoop dat de nieuwe ook een afslank kuur heeft gehad en 10 tot 20 kilo lichter is. :)