Triumph Tiger Explorer en Tiger 1200 Forum

ervaringen TEX 2016

Offline mate

• 352
  • Geslacht: Man
  • Go Your Own Way
Re: ervaringen TEX 2016
« Reactie #45 Gepost op: 02 mei 2016, 09:27:25 pm »
Eddie, als ik jou was zou ik eerst maar eens gaan rijden.....vorig weekend vier dagen in het zadel gezeten en geen enkel probleem, super comfortabel !!!!!!!

Van de week ga ik bij Wim ( Triumph Bollenstreek ) langs voor het maken van een afspraak...

Gaat goed komen...

Offline eddie izzard

• **
  • 10
  • Go Your Own Way
« Reactie #46 Gepost op: 03 mei 2016, 08:33:07 pm »
Hoi Guido,
Zadels is iets persoonlijks,de een vindt het lekker zitten,de ander houdt het nog geen 2uur uit.
Ik vind het veel te zacht,en het staat te schuin.
En juist deze twee dingen heeft Tijgerleathers aangepast.
Ik ga vanaf donderdag 5dgn naar de Elzas,dan kijken we of het heeft geholpen.
Gr Eddie.

Offline mate

• 352
  • Go Your Own Way
« Reactie #47 Gepost op: 03 mei 2016, 09:48:20 pm »
Inderdaad is een zadel persoonlijk. Ik had alleen begrepen dat het 2016 zadel sterk verbeterd is. Op de R1200GS lc vond ik het ook fijn om na een paar uur even af te stappen...op de 2016 TEX hou ik het de hele dag vol en stap ik uitgerust af...;-)))

( misschien een beetje overdreven.....maar het komt dicht bij de waarheid!!)

Veel plezier in de Elzas!!

Offline Peter

• **
  • 43
  • to boldly go...
« Reactie #48 Gepost op: 04 mei 2016, 12:14:26 pm »
Het zadel voelt wat harder dan op mijn vorige TEX. Bevalt mij wel, hoewel ik het vorige ook niet echt slecht vond.
Ik ga de komende dagen wat toeren rond Moezel en Eifel dus hoop dat het blijft bevallen. 

Een ander vraagje:
Als ik tijdens het rijden overstap van Road naar Sport dan geeft de computer op het linker scherm de mededeling "condities niet goed". Vind het mooi dat de computer de plaatselijke condities kent, maar ik wil daar graag zelf over beslissen !
Overigens stapt de motor wel na circa 15 seconden over naar de door mij gewenste mapping waarbij hij ook de vering van comfort naar sport overzet, maar ik blijf het vreemd vinden. 
Iemand dezelfde ervaring ?

Offline TVBird

• **
  • 6
  • Go Your Own Way
« Reactie #49 Gepost op: 04 mei 2016, 01:26:41 pm »
Het zadel voelt wat harder dan op mijn vorige TEX. Bevalt mij wel, hoewel ik het vorige ook niet echt slecht vond.
Ik ga de komende dagen wat toeren rond Moezel en Eifel dus hoop dat het blijft bevallen. 

Een ander vraagje:
Als ik tijdens het rijden overstap van Road naar Sport dan geeft de computer op het linker scherm de mededeling "condities niet goed". Vind het mooi dat de computer de plaatselijke condities kent, maar ik wil daar graag zelf over beslissen !
Overigens stapt de motor wel na circa 15 seconden over naar de door mij gewenste mapping waarbij hij ook de vering van comfort naar sport overzet, maar ik blijf het vreemd vinden. 

Dat is mij ook opgevallen. En een aantal malen weigerde de motor zelfs de mapping aan te passen tijdens het rijden. Als ik vervolgens stil-sta en dan kan ik de mapping wel gelijk aanpassen.
Bij mij was het "hinderlijk" op het moment dat het begon te regenen op de snelweg en ik de motor tijdens het rijden op de snelweg in rain-modus willen zetten. Dit lukte op dat moment niet.

Maar, als een wonder, ben ik evengoed veilig thuis gekomen ;)

Ton

Offline mate

• 352
  • Go Your Own Way
« Reactie #50 Gepost op: 04 mei 2016, 06:15:11 pm »
Als je tijdens het rijden de mapping aan wilt passen dan heb je na de selectie 30 sec de tijd om de koppeling in te knijpen en het gas dicht te draaien, dan pas wordt de geselecteerde mapping/modi actief. Dat hij bij jou na 15 sec in de geselecteerde mapping staat betekend dat je kennelijk binnen die tijd een keer geschakeld hebt..... Bij stilstaan pakt hij wil direct de modi die je selecteert.

Hij geeft, "conditie niet goed" aan tot je ontkoppelt en het gas dicht draait.

Oja.....je mag ook niet remmen om de modi te kunnen activeren..

Dat hij de vering aanpast aan de rijmodi komt omdat je auto hebt geselecteerd. als je dit uit schakelt dan bijft de vering staan zoals hij ook voor de verandering van rijmodi stond.

Je kan de vering dus vooraf ook persoonlijk instellen voor de verschillende rijmodi... of laten staan zoals de fabriek hem heeft ingesteld ( als je auto hebt geselecteerd! )

Je ziet ook de tekst auto staan( als je deze geselecteerd hebt! ) in het TSAS gedeelte van het hoofdscherm ...

Offline kdegrote

• **
  • 8
  • Go Your Own Way
« Reactie #51 Gepost op: 04 mei 2016, 07:46:09 pm »
Afgelopen weekend proefgereden op de XRT en dit is me super bevallen. Machine is in bijna alle opzichten fijner dan mijn huidige TEX.
Hij stuurt beter, remt beter, zit beter, klinkt beter, en de vering is ook stukken beter.
Het viel mij alleen op dat de vermogens afgifte duidelijk anders is als bij de huidige TEX. Dit zowel in Road als in Sport-mode.
De machine voelt onderin minder krachtig dan het 2012 model. Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben ?

@Peter
Ik heb tijdens de testrit de melding m.b.t condities ook gezien tijdens het omschakelen van Road naar Sport.
Volgens de gebruikershandleiding moet je om een rijmodus te selecteren de motor laten freewheelen met ingetrokken koppeling (zie pag 60 van de handleiding)

Greetz Karel

Offline Gianni

• **
  • 66
  • Go Your Own Way
« Reactie #52 Gepost op: 09 mei 2016, 12:23:25 pm »

Een ander vraagje:

gewoon even koppeling intrekken en gas loslaten dan kan de boordcomputer setting verwisselen meer niet
gasrespons kan hij enkel aanpassen op deze manier, is op de duc multistrada ook zo ....

Offline Tiger T.O.

• 277
  • If it ain't broke, don't fix it !
« Reactie #53 Gepost op: 09 mei 2016, 02:15:17 pm »
Heeft iemand anders ook moeite met de cruise control? Ik moet echt flink drukken voordat het lampje aangaat in het dashboard en dan nog een keer om de snelheid vast te houden. Erg irritant.
Ook voelde ik vibraties in het stuur bij 5000 toeren (ca 125 km/u) en kreeg tintelende handen, daarom maar gelijk Grip Puppies gemonteerd.
De imbusboutjes zaten F###ing vast met Loctite !! zijn nu dus enigszins beschadigd..
De cursus omgaan met teleurstellingen kan helaas wederom niet doorgaan.   H.Finkers

Offline xlrider

• **
  • 22
« Reactie #54 Gepost op: 09 mei 2016, 03:43:11 pm »
De vibraties rond 4500/5000 rpm heb ik ook op mijn XRt.
Ik had dit zelfde fenomeen op mijn vorige 2013.
( Heb zelfs kunnen rijden met het 'demo/journalistenexemplaar' van de tex 2013 en ook daar hetzelfde )

Heb eigenlijk al bijna 2 jaar Grip Puppies in de kast liggen, maar heb ze nog nooit gemonteerd.

Wat betreft de cruise control, is het me nog niet opgevallen.

Heeft iemand anders ook moeite met de cruise control? Ik moet echt flink drukken voordat het lampje aangaat in het dashboard en dan nog een keer om de snelheid vast te houden. Erg irritant.
Ook voelde ik vibraties in het stuur bij 5000 toeren (ca 125 km/u) en kreeg tintelende handen, daarom maar gelijk Grip Puppies gemonteerd.
De imbusboutjes zaten F###ing vast met Loctite !! zijn nu dus enigszins beschadigd..

Offline Gianni

• **
  • 66
  • Go Your Own Way
« Reactie #55 Gepost op: 09 mei 2016, 04:16:51 pm »
Vibraties rond 5000 ook vastgesteld vooral in spiegels nogal hinderlijk
Heb wel stuur iets verhoogd met risers en nu geen tintelende handen of vingers meer, zelfs niet na ritjes van 500 km

boutjes beschadigd dan heb je vaak niet het juiste gereedschap gebruikt .... die van mij gingen los met een droge knak en niets beschadigd aan draad of kop boutjes

cruise control was in begin wat zoeken en prutsen maar gaat nu vanzelf, wel goed opletten of je onderste of bovenste deel van knop bedient hebben niet dezelfde functie
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2016, 04:18:22 pm door Gianni »

Offline Peter

• **
  • 43
  • to boldly go...
« Reactie #56 Gepost op: 09 mei 2016, 09:27:32 pm »
Misschien even checken nieuwe bezitters....

Ergens langs de Moezel verloren, de linker plastic afdichtkap op de voorvorkpoot genaamd "TSAS".
Niet eens gemerkt dat hij er vanaf gevolgen is, rechts lijkt nog goed vast te zitten, links zat dat dus duidelijk niet.
Nu maar hopen dat ze los te bestellen zijn bij Triumph.

Offline Tiger T.O.

• 277
« Reactie #57 Gepost op: 09 mei 2016, 09:31:00 pm »
Gevalletje Ducttape...  8-p
De cursus omgaan met teleurstellingen kan helaas wederom niet doorgaan.   H.Finkers

Offline mate

• 352
  • Go Your Own Way
« Reactie #58 Gepost op: 10 mei 2016, 07:58:40 am »
Net terug van een training, welke ik verzorgd heb, in Luxemburg.

Het lijkt wel of de Tex speciaal voor Luxemburg ontwikkeld is!!!

De cruisecontrol werkt goed. Één keer aantikken om te activeren en nog een keer om in te stellen.

Tintelende handen heb ik geen last van, wazig beeld in spiegel wel...

Wat ik wel heb is een behoorlijk zingende voorband, en dan rij ik met gehoorbescherming.....

Deze band , metzeler Next, zingt meer dan de Michelin Anakee....

Offline Tiger T.O.

• 277
« Reactie #59 Gepost op: 10 mei 2016, 05:38:28 pm »
Goed om te horen Guido, dan zal het voor mij ook genieten worden komend weekeinde in Sauerland :-)

Maar eerst nog even morgen naar Roké voor 1ste beurt (bij 1750 km..) en montage topkoffer.