Triumph Tiger Explorer en Tiger 1200 Forum

ervaringen TEX 2016

Offline mate

• 352
  • Geslacht: Man
  • Go Your Own Way
ervaringen TEX 2016
« Gepost op: 27 maart 2016, 09:34:32 pm »
Lijkt mij leuk om onze ervaringen hier in een apart topic te delen...

Ik heb die van mij vrijdag opgehaald.
Het betreft een groene XCa met lichtmetalen velgen....

Bij het ophalen viel mij meteen op dat de koppeling erg hapte ( gevoel van een kromme enkele plaat koppeling..) en er een hoogte slag in het voorwiel zat.

Omdat de TEX voorzien is van een meervoudige plaat koppeling, was het voor mij al snel duidelijk dat dit geen kromme plaat kon zijn en het dus nieuwigheid betrof. De platen moeten nog even mooi op elkaar inlopen. Dit is zo gerealiseerd door een paar keer met een "licht" slippende koppeling weg te rijden.

De hoogte slag kan makkelijk ontstaan door met te lage banden spanning langere tijd stil te staan ( plat vlak op band ), heb ik eerst de spanning verlaagt tot ongeveer 1,8 bar om zodoende de band makkelijk en goed warm te rijden. Dit had echter niet het gewenste effect..... Vervolgens bij de dealer langs gereden, waar de band meteen vervangen is.

En verder........alleen maar genieten, en de belangrijkste kilometers ( eerste honderd kilometer!! ) staan er op!

Offline medio

• 253
  • Go Your Own Way
Re: ervaringen TEX 2016
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2016, 02:03:54 pm »
<<De hoogte slag kan makkelijk ontstaan door met te lage banden spanning langere tijd stil te staan ( plat vlak op band )<<
en dit bij een nieuwe moto ?
Denk dat je het wel goed kan formuleren als de dealer al een nieuwe band wil leggen zo kort na aanschaf.

Wat vind je van de sportmodus, in vergelijking met de "oude" explorer indien je er test mee gereden hebt ?
Geeft die een extra boost of komt het een beetje overeen met de full power
van de vorige versie
give buzze

Offline mate

• 352
  • Go Your Own Way
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2016, 03:50:36 pm »
Gezien mijn werk neemt mijn dealer mij wel serieus en gaat de band er ook meteen vanaf. Ik heb al meerdere keren dit soort problemen met banden gehad. Meestal is het een fabricage fout. Een paar maanden geleden had ik nog een karkas breuk met een nieuwe band. Problemen komen dus wel meer voor....

Qua rijmodi kan ik nog niet veel zeggen. Staat nu 150 km op en heb nog niet echt kunnen vergelijken. Ik voel natuurlijk wel verschil maar moet daar nog wat gaan spelen.......

Ik hoop daar binnenkort wel meer over te kunnen vertellen. Het enige wat mij wel direct opviel is dat de vering in het algemeen wel een stuk verbeterd is. Hij moet nog wel soepeler aan gaan spreken ( spreekt nog niet zo vloeiend aan als het veersysteem van BMW ) maar ik heb de hoop dat dit wel goed komt... Hij staat nu op comfort zodat hij veel veerbewegingen maakt ( ..inloopt!).

Verder valt mij ook op dat hij erg makkelijk stuurt, zonder nerveus te worden. Hij is erg mooi op zijn koers te houden en als het nodig is toch ook makkelijk te corrigeren. Dit doet hij zeker beter dan het voorgaande model.

Wordt vervolgt....

Offline lecram

• 283
  • Go Your Own Way
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2016, 11:18:45 pm »
Toch maar eens een proefrit maken en de verschillen proeven tov mijn 2013 tex. Blijf vooral schrijven Guido! Top.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2016, 10:52:36 pm door lecram »

Offline mate

• 352
  • Go Your Own Way
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2016, 09:56:55 pm »
Zeker doen Iecram!

Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst vanaf de TEX een rijtraining verzorgd.....Laat ik het zo zeggen, dat er zo weinig rijscholen met Triumph rijden snap ik echt niet!!!

Morgen een Verhoogde motorrijvaardigheidstraining verzorgen. Wordt weer genieten op de Tex en het beloofde lekkere weer:-))

Offline Gianni

• **
  • 66
  • Go Your Own Way
« Reactie #5 Gepost op: 01 april 2016, 09:56:59 am »
Lijkt mij leuk om onze ervaringen hier in een apart topic te delen...

Ik heb die van mij vrijdag opgehaald.
Het betreft een groene XCa met lichtmetalen velgen....

Bij het ophalen viel mij meteen op dat de koppeling erg hapte ( gevoel van een kromme enkele plaat koppeling..) en er een hoogte slag in het voorwiel zat.

Omdat de TEX voorzien is van een meervoudige plaat koppeling, was het voor mij al snel duidelijk dat dit geen kromme plaat kon zijn en het dus nieuwigheid betrof. De platen moeten nog even mooi op elkaar inlopen. Dit is zo gerealiseerd door een paar keer met een "licht" slippende koppeling weg te rijden.

De hoogte slag kan makkelijk ontstaan door met te lage banden spanning langere tijd stil te staan ( plat vlak op band ), heb ik eerst de spanning verlaagt tot ongeveer 1,8 bar om zodoende de band makkelijk en goed warm te rijden. Dit had echter niet het gewenste effect..... Vervolgens bij de dealer langs gereden, waar de band meteen vervangen is.

En verder........alleen maar genieten, en de belangrijkste kilometers ( eerste honderd kilometer!! ) staan er op!

klopt had zelfde fenomeen met koppeling na 500km is dat weg

Offline mate

• 352
  • Go Your Own Way
« Reactie #6 Gepost op: 02 april 2016, 08:57:30 pm »
Ik heb nog steeds het gevoel alsof er een hoogte slag in mijn voorwiel zit....zou ook kunnen zijn dat de vork (nog) niet goed aanspreekt! Iemand anders hier misschien ervaringen mee??

Verder inderdaad een juweel om te rijden. Het valt echt op dat hij makkelijker van het ene oor op het andere oor is te leggen, echt erg lekker.
Stuurt minder nerveus dan een GS lc!

Offline pietexplorer

• **
  • 82
  • Go Your Own Way
« Reactie #7 Gepost op: 02 april 2016, 09:48:28 pm »
Het kan met plakkende keerringen te maken hebben. Hoor je een zuigend geluid als je de voorvering  hard indrukt en terug laat komen ? Zo ja dan blijft de vering een beetje hangen. Kan slijten en zo niet dan een nieuw setje keerringen laten plaatsen. Bij de "oude" Tex kwam dit nog wel eens voor. Ik heb toen ik mijn vering heb laten aanpassen ook de extra gladde keerringen laten monteren.
Ook het wegdek kan het gevoel in de hand werken even als een niet helemaalmronde band.

Offline mate

• 352
  • Go Your Own Way
« Reactie #8 Gepost op: 02 april 2016, 10:04:06 pm »
Dat zuigende geluid wat ik hoor heeft volgens mij alleen te maken met een bepaalde doses van ingaande en uitgaande demping . Maar kennelijk is er nog een ander zuigend geluid te horen...
Ik hoop dat dit ook gaandeweg meer kilometers weg gaat...

Anders inderdaad even langs de dealer!

Offline pietexplorer

• **
  • 82
  • Go Your Own Way
« Reactie #9 Gepost op: 03 april 2016, 09:42:24 am »
Ik denk dat we het over hetzelfde hebben. Maar als je een sterk zuigend geluid hoort "plakken" ze. Volgens mij wonen we redelijk dicht bij elkaar dus ik wil best wel eens kijken/rijden/vergelijken. Wat ook nog kan is dat je achterband niet helemaal rond is. Dit heb ik ook ooit gehad bij een setje nieuwe banden. En waar voelde ik de trilling, in de voorkant. ????

Piet

Offline mate

• 352
  • Go Your Own Way
« Reactie #10 Gepost op: 03 april 2016, 12:35:24 pm »
Goed idee, ik ben de komende weken erg druk.Maar zodra ik wat meer tijd heb neem ik contact met je op..

Offline Renalt130

• 371
  • To see and be seen!!
« Reactie #11 Gepost op: 03 april 2016, 04:05:49 pm »
Hy Mate,

Heb je spaakwielen of gegoten wielen? Bij spaakwielen komt het ook wel eens voor dat er een hoogte slag in zit. ik heb zelf spaakwielen en heb bij een schoonmaakbeurt al eens vastgesteld dat er een spaak los zat. vervolgens alle spaken nagelopen, maar het was gelukkig de enige.

Salut Renalt130

Offline mate

• 352
  • Go Your Own Way
« Reactie #12 Gepost op: 03 april 2016, 08:28:21 pm »
Nee ik heb een XCa met lichtmetaal eronder..:-)))

Offline Langebroeder

• **
  • 10
« Reactie #13 Gepost op: 03 april 2016, 11:16:37 pm »
Ook ik heb mijn eerste 500 kilometers op de nieuwe TEX staan. Wat een juweel van een machine! En wat een koppel, geweldig gewoon.
Ik lees in de ervaringen een opmerking over de koppeling, die heb ik ook. De ene keer schakelt hij met een uiterst bescheiden plop naar de volgende gang, bijna als een automaat. De volgende keer gaat het schakelen juist gepaard met een luide (en voelbare) klak, alsof de kopeling niet helemaal ontkoppeld is. Dit komt voor bij alle versnellingen, behalve van vijf naar zes.
Is dat nog nieuwigheid of valt er iets af te stellen aan de koppeling?
Trots lid van de 'Breenozems' 😎
Trots lid van IMRUA (International Fire & EMS Motorcycle Response Unit Association)

Offline Gianni

• **
  • 66
  • Go Your Own Way
« Reactie #14 Gepost op: 04 april 2016, 11:49:24 am »
was bij mij na een 200km weg

moet er wel bij melden dat ik amper ontkoppel, in hoofdzaak om te vertrekken vanuit stilstand.
Dit blok en schakelmechanisme is zo subliem op en terug schakelen gaat vanzelf
Nu op men oude beier kon ik het ook maar op deze gaat het extreem soepel