Stroom aftappen Navigatie

• 23 Reacties
  • 7152 Gelezen

*

Offline Tuur Triomf

• **
  • 17
  • Geslacht: Man
Re: Stroom aftappen Navigatie
« Reactie #15 Gepost op: 13 oktober 2014, 07:24:51 pm »
Het is gelukt! Check de bijlage voor een foto. Erg bedankt voor al de adviezen. Heb de koppeling onder het achterzadel gemaakt. Na het contact dus. De navi laadt nu enkel wanneer de motor loopt. Ik besefte alleen wel (pas na alle werkzaamheden natuurlijk) dat ik niet 100% zeker ben dat de kabel niet te dicht boven de cilinders langs loopt. Ik ben dus wel een beetje bang dat de kabel wellicht smelt. Is dat een reële angst? Iemand ervaring? Ik heb eigenlijk geen zin om de kabel helemaal opnieuw te trekken... Eerst maar een poosje rijden en kijken wat er gebeurt?

« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2014, 07:26:24 pm door Tuur Triomf »
Tex = flex

*

Offline Hank

• 182
  • Beetje krom is Haastrecht
« Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2014, 10:01:03 pm »
geen last dat de kabel te warm wordt.
wel de kabel netjes weg gewerkt en met tyrip vast gezet.

grt,
Hank
Motorrijders hebben het remmen beter in de vingers dan automobilisten.

*

Offline nicopick

• **
  • 5
  • Go Your Own Way
« Reactie #17 Gepost op: 16 november 2014, 10:18:26 pm »
Dit weekend heb ik de bedrading van mijn Zumo 350 aangesloten op het stadslicht. In dit topic wordt "vergeten" dat de meeste navigatiesystemen een spanningsomvormer/voeding hebben die continue stroom verbruikt. Het is niet veel, maar als je motor langere tijd stilstaat en je accu is niet opperbest, dan kan het zo zijn dat je motor niet meer start, oorzaak: weglekkende stroom.

Het aansluiten op het stadslicht is lastig maar best te doen, allereerst maak je de plastic rand los die om de koplamp zit, vier torx bouten. Vervolgens kan je onder de koplamp het stadslicht eruit halen, klemt wel een beetje.

Nu komt het lastige deel; eerst verwijder je de lamp, vervolgens druk je de beide draden het rubberen in omhulsel en dan komen de beide contacten er aan de voorkant uit.
Ik heb daarna eerst de punten van de bedrading van mijn zumo voorzien van wat soldeer, daarmee wordt de draad hard en minder flexibel.
Deze draden duw je er aan de achterzijde in (zwart bij zwart en rood bij de  gele draad) en als ze er doorheen zijn kan je ze vastsolderen op de koperen houder van de lamp.
Ik heb dat gedaan aan de buitenrand, zodat het aan de binnenkant geen contact zou kunnen maken. Vervolgens duw je de contacten terug in het rubberen deel, lamp er in en monteren.

De tip om de stroom daar af  te takken kreeg ik van de Triumph Dealer Blom mootoren in Leusden, met de hartelijke dank.

*

Offline rolie

• **
  • 54
  • Go Your Own Way
« Reactie #18 Gepost op: 07 januari 2015, 08:54:51 pm »
Nico, bedankt voor de uitleg. Ik heb dit gebruikt als voeding voor de schakelaar van de sw-motech mistlampen. Werkt goed en de verlichting zit nu mooi na het contact.

*

Offline nicopick

• **
  • 5
  • Go Your Own Way
« Reactie #19 Gepost op: 07 januari 2015, 09:42:54 pm »
Nico, bedankt voor de uitleg. Ik heb dit gebruikt als voeding voor de schakelaar van de sw-motech mistlampen. Werkt goed en de verlichting zit nu mooi na het contact.
Graag gedaan, ik vind het zelf ook een erg nette oplossing het werkt goed. Fijn te lezen dat je de tip hebt over genomen.

*

Offline saxmaniac

• **
  • 17
  • Is this the day after... or the day before?!
« Reactie #20 Gepost op: 08 januari 2015, 12:39:20 pm »
Ik gebruik mijn Zümo 350 meestal op de batterij en sluit 'm indien nodig aan op een kleine USB-lader, die ik dan in de 12 V. aansluiting bij het stuur steek. De originele 12 V. aansluiting op mijn Tex heb ik overigens vervangen door een standaard 12 V. "sigarettenaansteker inbouwstopcontact" uit de watersportwinkel.
Vervolgens heb ik de lange draad van de meegeleverde voeding van de Zümo doorgeknipt en aan het stuk draad naar de montagesteun een USB-A connector gesoldeerd. Werkt prima en is bovendien heel makkelijk te (de-)monteren. En als je bij langere stilstand gewoon de stekker uit het stopcontact haalt is er ook geen gevaar voor leeglopende accu's.
Mogelijk nadeel is de iets mindere weerbestendigheid (overigens nog nix van gemerkt).

*

Offline Oakymountain

• **
  • 1
  • Go Your Own Way
« Reactie #21 Gepost op: 01 juli 2015, 04:58:51 pm »
Ik kan (helaas) beamen dat de Garmin houder iets stroom verbruikt als de GPS (660/590) niet in de houder zit. Heeft me zelfs een accu gekost.
Aansluiten op de koplamp, of een andere voedingsbron die na het contact zit, is de enig juiste oplossing!
Vanavond graag weer vast voedsel.

*

Offline eric66

• **
  • 98
  • Three more dynamic as 2 and more challenging as 4.
« Reactie #22 Gepost op: 06 juli 2015, 12:42:40 pm »
De loze stekker in je kontje tbv.een 2e 12v aansluiting gaat over het contact.
geen gezoek, geen geknipt en geknoopt en nooit meer lege accu
Three more dynamic as 2 and more challenging as 4.

*

Offline Hank

• 182
  • Beetje krom is Haastrecht
« Reactie #23 Gepost op: 06 juli 2015, 08:32:16 pm »
Juist, dat is de enigste goede manier.

grt, Hank
Motorrijders hebben het remmen beter in de vingers dan automobilisten.