Ervaringen met offroad rijden

• 11 Reacties
  • 6027 Gelezen

*

Offline Renalt130

• 371
  • Geslacht: Man
  • To see and be seen!!
Ervaringen met offroad rijden
« Gepost op: 01 juli 2013, 08:01:34 am »
Hallo mensen,

Onze motoren hebben het uiterlijk van een Allroad motor. Dus af en toe een karrenpad of bospad zou geen probleem hoeven zijn. Wie heeft er ervaring met de onverharde paden? En wie denkt er wel eens over om een offroadtraining te gaan volgen of heeft dat al eens gedaan?

Ik ben zelf ernstig aan het dubben. Op zich lijkt het mij best leuk om eens zo'n training te volgen. Maar bij welke partij moet je dan zijn? Er is best wel aanbod, maar wie zijn de goede?

Salut Rene1200xc

*

Offline hollanhanzie

• 147
  • fun is not a straight line
Re: Ervaringen met offroad rijden
« Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2013, 11:09:39 pm »
Ik rijdt regelmatig weg van de gebaande paden, heb reeds enkele off road passen gedaan in de Alpen. De grootste uitdaging was wel de col du Parpillon in Frankrijk (kijk maar eens op youtube)
De machine is een wegfiets met beperkte offroadcapaciteit zolang het niet te mul wordt dan gaat het wel, keienpaden en gravel is geen probleem. Wordt het een zandpad met mul zand dan is het zaak je gewicht naar achter te brengen ver vooruit kijken en gas houden dan wil het wel.

Ik kan je aanraden een allroad cursus te volgen daar leer je een goed stukje motorbeheersing wat zijn nut ook heeft op het asfalt. Je leert de motor zijn weg te laten zoeken en niet te veel corrigeren. Ik zeg doen!!
Ride like you stole it

*

Offline NiRiSa

• 121
  • The sky is just the sky,...go on
« Reactie #2 Gepost op: 02 juli 2013, 05:23:35 pm »
Hi, heb ik zelf ook gedaan, bij tours en tracks, en is goed bevallen.

Vind alleen dat onze TEX daar minder voor geschikt is, erg zwaar.

Als je contact gegevens moet hebben hoor ik het wel.

Ries

*

Offline Renalt130

• 371
  • To see and be seen!!
« Reactie #3 Gepost op: 02 juli 2013, 06:26:22 pm »
Laat maar horen, Ries.

In het weekend een exemplaar gekocht van alpentourer.nl. Ik zie op de website ook vele leuke routes, waaronder slovenie. Maar als ik er met Google Earth doorheen vlieg zie ik ook wel offroad paden. Zijn dat soort routes te doen met twee personen en bepakking?

Salut Rene1200xc

*

Offline NiRiSa

• 121
  • The sky is just the sky,...go on
« Reactie #4 Gepost op: 03 juli 2013, 06:24:59 pm »
www.motortoursentracks.nl

paul@motortoursentracks.nl

Mob: 06-33161612

*

Offline Tom Triple

• **
  • 9
  • Hell yeah!
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2013, 07:18:46 pm »
Ik heb ook reeds een beetje offroad ervaring opgedaan met de Explorer en eigenlijk was ik heel aangenaam verrast. De grootste beperkende factor waren de banden, de standaard Tourance EXP zijn nu niet echt offroad gericht.

Waar ik nog het meest van schrok, was de standaard vering, tegen 80km/u over een gravelbaan met putten en die verig gaf geen krimp! Ook krijg ik heel mooie feedback van de vering, ik weet precies wat mijn achterwiel allemaal uitspookt. Mooi!

Ook een zorg bij het offroad rijden was de overload aan vermogen. De eerste kilometers was ik steeds heel voorzichtig met de gaskraan. Al snel kreeg ik echter door dat je gerust een versnelling hoger kan schakelen, geen last van te veel vermogen dat plots vrijkomt maar de Tiger heeft wel voldoende trekkracht, zelfs vanuit heel lage toeren, natuurlijk heel anders dan bij een mono cilinder die je steeds goed in de toeren moet houden.

Is de Explorer nu een echte offroad motor? Nee, natuurlijk niet! Dat ding is echt veel te zwaar om het stevige offroad werk aan te kunnen maar op onverwachte gravelbaantjes op vakantie kan je er wel heel goed mee uit de slag. Dus de Col du Parpaillon en andere onverharde Alpen passen, laat maar komen!

Hier vind je een verslagje van die eerste offroadrit met de Explorer: http://www.motorpraat.be/viewtopic.php?f=7&t=1091
Me gusta la moto, me gustas tu.

*

Offline Renalt130

• 371
  • To see and be seen!!
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2013, 08:44:30 am »
Mooi verhaal en mooie foto's Tom,

Lijkt mij een hele uitdaging om zo'n tocht te maken....Bij die boom zijn jullie door het weiland gegaan?

salut Renalt130

*

Offline Tom Triple

• **
  • 9
  • Hell yeah!
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2013, 08:54:42 am »
....Bij die boom zijn jullie door het weiland gegaan?

Jep, tegen alle regels in. Net voor ons was er een stevige storm gepasseerd en het graan in het weiland was al op zeep, enkele sporen van onze motoren gingen geen verschil meer maken. Tegen alle regels in, niet mijn gewoonte, probeer op een erg verantwoorde manier met offroad rijden om te gaan.
Me gusta la moto, me gustas tu.

*

Offline RL71

• **
  • 30
  • XCa
« Reactie #8 Gepost op: 04 november 2021, 09:56:12 pm »
Offroad rijden
Triumph Tiger 1200 XCa (2018)
Yamaha Tracer 900 (2015)
Suzuki V-Strom DL 650 (2008)
Yamaha Fazer FZ6 (2004)

*

Offline RvE

• **
  • 38
« Reactie #9 Gepost op: 05 november 2021, 08:15:52 am »
Tja, daar komt het in veel gevallen wel op neer. :-)
Als je op de rug van een Ti(j)ger rijdt, is afstappen het gevaarlijkste wat je kunt doen.

*

Offline HansExplorer2015

• **
  • 20
  • Pack your bags saddle up and off
« Reactie #10 Gepost op: 09 januari 2022, 08:05:07 pm »
Ik had wat ervaring op een crosser, maar vele jaren later wilde ik een opfrisser voor met mijn F800GS (Q3 2021).  Samen met een maatje ingeschreven bij Brouwer in Putten. Bleek dat wij slechts met drie man waren met ongeveer dezelfde skills. Het was gelijk volgen met 60km/u door het zand. Een mooie dag! Maar daar heb je niets aan (net als ik, want ik rijd nu ook een TEX). Wat ik je wel kan adviseren, neem gewoon met Brouwer contact op en vraag wanneer hij een cursus heeft met weinig inschrijvingen en wat zwaardere motoren. Ik weet bijna zeker dat zij hun best doen om een tailor made programma te maken.
Wat je ook kan doen is vragen welke ervaren rijder een keer met je op pad wil. Het is namelijk geen raketwetenschap, maar doen doen doen. Als je iemand voor je ziet die het ook doet, dan ga je vanzelf een stapje verder qua durf. En dat is het meestal. Zo heb ik ooit leren trappen op- en afrijden. Meestal kom je er pas na een cursus achter dat je het alleen niet had gekund, maar dat er wel goede alternatieven zijn voor een cursus. Veel plezier.
Triumph Tiger Explorer 1200 XC (2015)
Founder Dutch Veterans Bikers Association

Honda CB650C, Suzuki GSX1100G, Yamaha XJ900S Diversion, Honda Shadow VT1100, Honda XL1000V Varadero, Yamaha XTZ660 Tenere, Yamaha GTS1000, Yamaha FJR1300, BMW R800R, R1100R, R850GS, R1150GSA, R1200RT, F800GS

*

Offline HansExplorer2015

• **
  • 20
  • Pack your bags saddle up and off
« Reactie #11 Gepost op: 09 januari 2022, 08:24:50 pm »
Offroad rijden
Mooie waarheid, sterker is zie rijders met duizenden euro’s aan offroad spulletjes en kleding die geen rotonde durven te nemen :)
Triumph Tiger Explorer 1200 XC (2015)
Founder Dutch Veterans Bikers Association

Honda CB650C, Suzuki GSX1100G, Yamaha XJ900S Diversion, Honda Shadow VT1100, Honda XL1000V Varadero, Yamaha XTZ660 Tenere, Yamaha GTS1000, Yamaha FJR1300, BMW R800R, R1100R, R850GS, R1150GSA, R1200RT, F800GS