Ik heb ook reeds een beetje offroad ervaring opgedaan met de Explorer en eigenlijk was ik heel aangenaam verrast. De grootste beperkende factor waren de banden, de standaard Tourance EXP zijn nu niet echt offroad gericht.
Waar ik nog het meest van schrok, was de standaard vering, tegen 80km/u over een gravelbaan met putten en die verig gaf geen krimp! Ook krijg ik heel mooie feedback van de vering, ik weet precies wat mijn achterwiel allemaal uitspookt. Mooi!
Ook een zorg bij het offroad rijden was de overload aan vermogen. De eerste kilometers was ik steeds heel voorzichtig met de gaskraan. Al snel kreeg ik echter door dat je gerust een versnelling hoger kan schakelen, geen last van te veel vermogen dat plots vrijkomt maar de Tiger heeft wel voldoende trekkracht, zelfs vanuit heel lage toeren, natuurlijk heel anders dan bij een mono cilinder die je steeds goed in de toeren moet houden.
Is de Explorer nu een echte offroad motor? Nee, natuurlijk niet! Dat ding is echt veel te zwaar om het stevige offroad werk aan te kunnen maar op onverwachte gravelbaantjes op vakantie kan je er wel heel goed mee uit de slag. Dus de Col du Parpaillon en andere onverharde Alpen passen, laat maar komen!
Hier vind je een verslagje van die eerste offroadrit met de Explorer:
http://www.motorpraat.be/viewtopic.php?f=7&t=1091