Triumph Tiger Explorer en Tiger 1200 Forum

Cruise-controle

Offline JayBe

• **
  • 35
  • Geslacht: Man
  • Koffie en motoren...
Cruise-controle
« Gepost op: 15 mei 2012, 09:26:46 pm »
Tja, door gebruik van ride-by-wire is het natuurlijke eenvoudig cruisecontrole te monteren. En eerlijk is eerlijk. ik vind het erg fijn. In de auto maar ik er ook erg veel gebruik van, en ook op de motor zet ik m regelmatig aan. Hij heeft even een paar seconden nodig om de ingestelde snelheid te vinden, maar daarna houdt hij hem goed vast. En op lange ritten ook de rechterarm eens even los te laten is meer dan prettig. Hoewel het wel een raar gevoel is die arm los te laten.....

Offline from22423

• **
  • 69
  • Go Your Own Way
Re: Cruise-controle
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2012, 08:15:58 pm »
Cc bevalt mij ook prima en hij werkt op de Tiger perfect en eenvoudig. En als je je hand een beetje beheerst kun je hem ook vasthouden terwijl je langzaam gas bij geeft. (Dit in tegenstelling tot een tester, die vond dat ie te onrustig was, maar denk eerder dat zijn hand wat onrustig was.

Offline Johan

• 232
  • Go Your Own Way
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2012, 01:02:26 pm »
Eerlijk is eerlijk, ik was in eerste instantie wat sceptisch ten opzichte van cruisecontrol op een motorfiets. Het frequent optrekken, afremmen, optrekken etc. is één van de aspecten die motorrijden leuk maakt. Maar de Explorer heeft standaard cruisecontrol aan boord en je hoeft het natuurlijk niet te gebruiken.

Het eerste gebruik viel mij ook nog niet mee. De knop om de snelheid vast te zetten zit voor mijn handen net iets te ver weg. Gevolg: onbedoeld en ongecontroleerd snelheid verhogen bij het aanzetten van de cruisecontrol.

Maar je moet creatief zijn. Ik schakel nu in met mijn linkerhand, dat gaat prima. Snelheid verhogen en verlagen gaat prima met rechts, want dat kun je het gas wel even loslaten.

Ik kan nu na een poosje gewenning zeggen dat cruisecontrol op een motorfiets toch wel fijn is. Je kunt je handen lekker ontspannen op wegen en in verkeer die dat toelaat.

Offline JayBe

• **
  • 35
  • Koffie en motoren...
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2012, 11:40:58 pm »
:-)

Bediening klopt wel, doe het ook met links.

Offline from22423

• **
  • 69
  • Go Your Own Way
« Reactie #4 Gepost op: 05 juni 2012, 07:14:52 pm »
Ik gebruik het in- en uitschakelknopje voor de cruise control helemaal niet. Als je op de min (van de plus/min) schakelaar drukt, gaat hij ook werken. En daar kan ik met mijn rechterduim zo bij. Werkt nog steeds perfect voor mij (op de saaie rechte Nederlandse wegen).

Offline Rick

« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2012, 01:44:07 pm »
Ik vind een cruise control ook erg prettig en zeker als deze perfect werkt. Op de FJR had ik er ook een gemonteerd van http://www.mccruise.com/ en die werkte perfect. Dat kan ik van die van de Tiger niet zeggen. Te veel en te grote schommelingen van de snelheid en de bediening (doe ik wel met de rechterhand) vraagt wat concentratie en gaat niet altijd even soepel.  Dat heeft misschien ook wel te maken met de sterke aan/uit reactie van het gas.
Verbeter puntje!
Keep smiling (dan gaat alles beter)

Offline gableguy

• **
  • 12
  • Go Your Own Way
« Reactie #6 Gepost op: 04 november 2012, 09:20:27 am »
Nou ik moet zeggen dat ik de cruise controle perfect vindt werken, en ook met de bediening is niets mis. Denk wel dat dat je er aan wennen moet, maar ik doe alles met mijn rechterhand.

Gr John

Offline Hank

• 178
  • Beetje krom is Haastrecht
« Reactie #7 Gepost op: 09 april 2013, 04:45:18 pm »
sinds de nieuwe software update is de cruise control aanzienlijk verbeterd.

grt Hank
Motorrijders hebben het remmen beter in de vingers dan automobilisten.

Offline ADx1973

• **
  • 19
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2013, 11:26:42 pm »
Software update? Wanneer en hoe heb je die gekregen?

Offline hollanhanzie

• 147
  • fun is not a straight line
« Reactie #9 Gepost op: 17 april 2013, 11:27:16 pm »
Bij de  beurt bij je dealer is er als het goed is een software update geplaatst, ook de gasrespons is verbeterd (lees minder gevoelig)
Zo niet dan zou ik even terug gaan en alsnog de update eisen.
Ride like you stole it

Offline Skywriter

• **
  • 76
  • Geluk is een richting, geen punt.
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2014, 09:29:17 pm »
Beste mede TEX rijders, de berichten hier zijn wel al aardig oud, maar niet minder actueel. Ik ondervind dat zelfs ik met grote handen problemen heb de cruise control knoppen te bedienen met mijn rechterhand. Bij mij wil de cruise control niet inkomen terwijl die wel aanstaat (ingedrukt), dat ik me afvraag: Moet je de set/- kort indrukken of langer vasthouden en zo ja hoelang?
It is better to burn out than to fade away.

Offline Renalt130

• 371
  • To see and be seen!!
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2014, 12:01:21 am »
Kort indrukken zou voldoende moeten zijn. Ik heb hele gemiddelde handen. Heb wel een beetje moeten wennen maar nu gaat het over het algemeen soepeltjes. Let wel dat je op de juiste knop druk: SET of RESET.

Salut Renalt130

Offline Skywriter

• **
  • 76
  • Geluk is een richting, geen punt.
« Reactie #12 Gepost op: 01 april 2014, 05:49:44 pm »
Dank je, ik ga het weer proberen. Kort indrukken moet lukken met mijn lange vingers.
It is better to burn out than to fade away.

Offline hollanhanzie

• 147
  • fun is not a straight line
« Reactie #13 Gepost op: 02 april 2014, 12:01:42 pm »
Ik heb ook geen grote handen maar het went snel 1x set indrukken groene lampje op het dash brand en klaar.
Ride like you stole it

Offline PVNTTex

• **
  • 83
  • Go Your Own Way
« Reactie #14 Gepost op: 02 april 2014, 12:17:34 pm »
Idem dito..

Doe het ook met de rechterhand..
Je CC gebruik je sowieso op een moment dat het verkeer het toelaat DUS je neemt heel rustig de tijd om uit te reiken naar de SET button.
De CC On switch ( werd bij mij in garantie vervangen wegens errorcode P0510 ) duw ik wel in met de linkerhand.

Algemeen gebruik ? Heb er eigenlijk nooit behoefte aan op de regionale / secundaire wegen.
Heeft geen zin in het huidige verkeer. Je moet hem dan constant onderbreken. Enkel op autostrade denk ik eraan om CC te gebruiken.

Mijn dagdagelijks woon werk verkeer is trouwens BORING ??? Heb een nieuwe discipline ontdekt - hehe - Je moet es proberen je woon werk trajekt, dat je door en door kent, te doen door niet 1 maal je rem aan te raken buiten bij aankomst natuurlijk...Is Echt moelijk EN veriest de ultieme defensieve / anticiperende rijstijl...
Probeer dan wel nergens op te kklnallen hé..

Cheers
PVNTTex