Triumph Tiger Explorer en Tiger 1200 Forum

Een rode Triumph Tiger 1200 XRt

Offline HansH

• **
  • 22
  • Go Your Own Way
Een rode Triumph Tiger 1200 XRt
« Gepost op: 25 april 2018, 09:23:59 pm »
Hallo iedereen.

Mijn naam is Hans, woon in de mooie Hoekse Waard en ik rij nu nog eventjes op mijn Yamaha Super Tenere (First Edition) die ik in 2011 heb gekocht, maar op 16 mei ga ik de "rooie" ophalen en dan sluit ik toch wel met en beetje pijn in mijn hart mijn Yamaha periode af.

Eind vorig jaar hoopte ik dat Yamaha met de 3e generatie van de Tenere op de markt zou komen, maar toen dat vergeefse hoop bleek ben ik naar andere alternatieven (en dus merken) gaan kijken.
Ik heb altijd al een soort van zwak voor die 3-pitters uit Hinckly gehad, maar tot nu toe waren ze het net niet. Ook de voorganger van de nieuwe Tiger (de Explorer 1200) had wat zaken die me niet aan stonden maar toen ik alle updates op de 2018 versie en wat testen had gelezen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben een proefrit gaan maken.

Fout. Waarschuwing: NIET DOEN  :)

Ik was echt op alle gebied zeer aangenaam verrast! Blok, WP vering, remmen, comfort, emu (en dus bochten abs en zo), led verlichting, tft scherm, 5 verschillende rij-modie, enz, enz.
O ja: 141pk en 122Nm

Ik wist dat er in 7 jaar (2011-2018) veel was veranderd, maar ZO veel? WOW !

Er gaan gelijk een aantal zaken op/aan en dan met name dingen die ik op de Tenere in de loop der jaren erg ben gaan waarderen:
Verlengd voorspatbord (Triumph), valbeugels (de grote Triumph versie), navigatiesteun voor mijn Zumo (Triumph), tankpad (ook van Triumph) en de hugger van Puig (mijn vrouw haat namelijk een smerig motorpak! ;) ) O ja een sw-motech adapterplaat voor mijn trax topkoffer.

Ik kan er weer tegenaan!

Groeten van
Hans.

Offline Marcos

• **
  • 73
  • Geslacht: Man
  • Tex Graphite 2013
Re: Een rode Triumph Tiger 1200 XRt
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2018, 09:04:18 am »
Gefeliciteerd Hans, je zal er vééééééél plezier aan beleven!

Offline Tiger T.O.

• 273
  • If it ain't broke, don't fix it !
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2018, 12:07:56 pm »
Ha die Hans, welkom op het forum. Weer een slachtoffer van die verdraaide testrit (c8
Goeie kleur uitgekozen !

Voor het voorkomen van spray op de achterzijde is de Puig wel mooi maar niet helemaal afdoende.
Op het Engelse forum (aanrader) is hier heel veel documentatie over.
De meest effectieve oplossing blijkt een zelfgefabriekte verlenging van het achterspatbord achter en onder de nummerplaat.
Even knutselen met een oud dienblad of oude emmer kan veel voldoening geven ;-)

zie volgende links:

https://www.tiger-explorer.com/index.php

https://www.tiger-explorer.com/index.php/topic,14204.0.html

https://www.tiger-explorer.com/index.php/topic,16976.20.html

Veel plezierige km's

Theo

De cursus omgaan met teleurstellingen kan helaas wederom niet doorgaan.   H.Finkers

Offline HansH

• **
  • 22
  • Go Your Own Way
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2018, 10:34:47 pm »
@Marcos: Het zal me zéér verbazen als dat niet zo is !

@Theo: Dat verlengen van het achterspatbord had ik idd ook gelezen maar als mijn vrouw meegaat dan zit altijd de topkoffer erop en ik hoop dat die topkoffer in geval van slecht weer de meeste spray op zal vangen. Werkt dat niet helemaal naar mijn zin dan kan ik dat verlengen altijd nog regelen.

Hopelijk werkt de hugger ook (of in ieder geval een beetje) bij de zijwaartse spray. Op het Engelse forum zag ik namelijk een foto van een Tiger die het qua slecht weer flink te verduren had gekregen want de zadels zaten aan de zijkant ook helemaal onder de troep. Het laat zich raden hoe dan de benen van de duo er uit zien.....

Hans.

Offline bruce

• **
  • 27
  • Een dag niet getoerd is een dag niet geleefd
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2019, 06:32:07 pm »
Hans, heb je het verlengd voorspatbord er al op? Ik heb hier ook een “fender extender” die er nog op moet maar hoe haal je het spatbord eraf? Moet het wiel er dan uit. Zat vanmiddag even te kijken en te kloten maar krijg het (nog) niet voor elkaar
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2019, 12:42:47 pm door bruce »
Triumph Tiger 1200XCA
FJR 1300 2006
Fj1200 1991
Fj1200 1986
Fj1200 1993
XV535

Offline HansH

• **
  • 22
  • Go Your Own Way
« Reactie #5 Gepost op: 03 maart 2019, 11:58:54 am »
Ik heb echt geen idee Bruce want die van mij hebben ze er bij de nul beurt opgezet.
Het voorwiel moest er toen zowiezo uit omdat ik de Bridgestone A41 eronder wilde hebben in plaats van de herrie makende Tourance Next.

Offline Marcos

• **
  • 73
  • Tex Graphite 2013
« Reactie #6 Gepost op: 04 maart 2019, 09:08:03 am »
@Hans

mijn buurman verkocht vorig jaar zijn Tex'12 maar heeft nu zijn oog laten vallen op een Tenere '12.
Wat waren jou pro's en contra's?

Deze die ik te koop zie hebben allemaal rond de 30/32K km.  Toeval? of is dit vlak voor een grote beurt?
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2019, 09:50:13 am door Marcos »

Offline HansH

• **
  • 22
  • Go Your Own Way
« Reactie #7 Gepost op: 07 maart 2019, 03:41:22 pm »
Hoi Marcos.

De opsomming van positieve verschillen tov de Tenere in mijn eerste bericht in dit draadje is uiteraard gebaseerd op de verschillen met de 1200 XRt maar als ik alle elektronica extra's en vering en zo even buiten beschouwing laat dan zijn wat mij betreft de grootste verschillen:
  • De soepelheid van het blok. De Tenere is een echte 2 pitter dus hij loopt rauwer.
  • Vermogensafgifte.
    De Tenere is in de 1e 3 versnellingen 'geknepen' en daardoor in die versnellingen erg tam. Rij je erg veel off-road dan is dat best lekker, maar op de straat is dat bij inhaalmaneuvres (vooral met zn tweeen) niet echt lekker. De enige manier om het te verhelpen is de ECU laten flashen.
  • Windbescherming is op zich best wel aardig, maar experimenteren met een andere ruit en sidewings leverde, bij mij in ieder geval, en flinke verbetering op. 130 + met open vizier was geen enkel probleem.
  • Zwakke punten heeft hij eigenlijk niet. Het enige waar je goed op moet letten is de ABS unit. Die moet op een speciale manier geflushed worden en als je dat niet doet dan loop je het risico dat de unit de pijp aan Maarten geeft en dat is een (heel) dure aangelegenheid. De unit zelf kost al rond de €1.000 en dan moet hij ook nog ingebouwd worden.
  • Hij doet qua gewicht niet onder voor de Tiger, maar het gewicht zit een stuk lager en daardoor is hij bij lage snelheden beter in de hand te houden. Dat "hoge" gewicht is trouwens wat mij betreft tot nu toe het enige minpunt van de Tiger.....

Ik heb in de 7 jaar dat ik de Tenere heb gehad er altijd met veel plezier op gereden maar van de overstap naar de Tiger heb ik nog geen moment spijt gehad en zegt denk ik toch ook wel wat.

Een laatste punt(je) is dat ik in die 7 jaar best veel aan de Tenere heb gedaan om het helemaal naar mijn zin te krijgen en die "neiging" heb ik bij de Tiger helemaal niet en dat zegt genoeg denk ik.
De belangrijkste zaken die ik heb aangepast zijn Hyperpro veren voor en achter, ecu laten flashen en zadels aan laten passen.

Volgens het onderhoudsboekje is 30K inderdaad een beurt maar het enige verschil met een 20K beurt is dat de bougies gekontroleerd moeten worden. De 40K beurt is trouwens wel even iets anders want dan staat de kontrole van de klepspeling op het programma. Als je buurman dus voor 1 van deze fietsen gaat dan zou ik in ieder geval de 40K beurt erbij bedingen.

Mocht je nog meer willen weten dan hoor ik het wel.

Hans.

Offline Marcos

• **
  • 73
  • Tex Graphite 2013
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2019, 09:17:34 am »
Super bedankt Hans voor deze update!